La medianería como fuente de financiamiento informal en la producción de papa del Municipio Rangel del estado Mérida
Data
2008-12-31Palabras Clave
Agricultura, Productores, Financiamiento, MedianeríaInformation and communication technologies, Teacher’s training, Acquisition, Inequality, Technological illiteracy
Metadatos
Mostrar registro completoResumo
El presente artículo, que se deriva de una investigación descriptiva,
estudia la medianería como fuente de financiamiento informal en la
producción de papa del Municipio Rangel del estado Mérida. Se analiza,
como caso de estudio, la Parroquia San Rafael de Mucuchíes durante el
período 2003 y 2004. Inicialmente se realizó en la zona indicada una
investigación documental y luego una investigación de campo. La muestra
se seleccionó utilizando el Muestreo Aleatorio Estratificado Simple. Se
consideraron cuatro estratos: 1) propietarios con riego, 2) socio medianero
con riego, 3) propietario sin riego y 4) socio medianero sin riego. Los
resultados obtenidos indican que ante la escasa o inadecuada ayuda
financiera por parte del Estado, o la imposibilidad de acceder a la banca
privada para obtener recursos, los productores de papa recurren a la
medianería para poder compartir los elevados costos del cultivo así como
para compartir los riesgos de la siembra.
Colecciones
Información Adicional
Otros Títulos | Sharecropping as a source of informal financing for the potato production in Rangel Municipality from Mérida state |
Correo Electrónico | reinoza@pdvsa.com ismaira@ula.ve |
Editor | SABER ULA |
ISSN | 13167790 |
Resumen en otro Idioma | In this work some of the problems which teachers are facing regarding the access and use of information and communication technologies ( ICT) are described, among which we can stand out: the lack of economical resources, both at the institutional and individual level, which in many people’s view prevent from using the state-of-the-art technology; the technological illiteracy, related to the ignorance regarding the manipulation of both computers and a range of equipment and devices which allow to set a new communication style, and, finally, the uncertainty regarding the method to teach students as they show particular features being the first generation of the digital age. The dramatic changes brought about by ICTs bring to light that the information society will be based on the knowledge access interchange and consumption. In the case described here, that of teachers situation, the future context requires the need for establishing clear guidelines for training which enable supply of information and knowledge from the basic computer manipulation up to the use and application of ICTs in the teaching and learning process. |
Colación | 15-45 |
Periodicidad | Semestral |
País | Venezuela |
Publicación Electrónica | Agora Trujillo |
Sección | Agora Trujillo: Economía |