Show simple item record

dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ve/
dc.contributor.authorReinoza, Yolanda
dc.contributor.authorContreras, Ismaira
dc.date.accessioned2010-02-09T09:30:42Z
dc.date.available2010-02-09T09:30:42Z
dc.date.issued2008-12-31
dc.identifier.issn13167790
dc.identifier.urihttp://www.saber.ula.ve/handle/123456789/30379
dc.description.abstractEl presente artículo, que se deriva de una investigación descriptiva, estudia la medianería como fuente de financiamiento informal en la producción de papa del Municipio Rangel del estado Mérida. Se analiza, como caso de estudio, la Parroquia San Rafael de Mucuchíes durante el período 2003 y 2004. Inicialmente se realizó en la zona indicada una investigación documental y luego una investigación de campo. La muestra se seleccionó utilizando el Muestreo Aleatorio Estratificado Simple. Se consideraron cuatro estratos: 1) propietarios con riego, 2) socio medianero con riego, 3) propietario sin riego y 4) socio medianero sin riego. Los resultados obtenidos indican que ante la escasa o inadecuada ayuda financiera por parte del Estado, o la imposibilidad de acceder a la banca privada para obtener recursos, los productores de papa recurren a la medianería para poder compartir los elevados costos del cultivo así como para compartir los riesgos de la siembra.es_VE
dc.language.isoeses_VE
dc.publisherSABER ULAes_VE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAgriculturaes_VE
dc.subjectProductoreses_VE
dc.subjectFinanciamientoes_VE
dc.subjectMedianeríaes_VE
dc.titleLa medianería como fuente de financiamiento informal en la producción de papa del Municipio Rangel del estado Méridaes_VE
dc.title.alternativeSharecropping as a source of informal financing for the potato production in Rangel Municipality from Mérida statees_VE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.description.abstract1In this work some of the problems which teachers are facing regarding the access and use of information and communication technologies ( ICT) are described, among which we can stand out: the lack of economical resources, both at the institutional and individual level, which in many people’s view prevent from using the state-of-the-art technology; the technological illiteracy, related to the ignorance regarding the manipulation of both computers and a range of equipment and devices which allow to set a new communication style, and, finally, the uncertainty regarding the method to teach students as they show particular features being the first generation of the digital age. The dramatic changes brought about by ICTs bring to light that the information society will be based on the knowledge access interchange and consumption. In the case described here, that of teachers situation, the future context requires the need for establishing clear guidelines for training which enable supply of information and knowledge from the basic computer manipulation up to the use and application of ICTs in the teaching and learning process.es_VE
dc.description.colacion15-45es_VE
dc.description.emailreinoza@pdvsa.comes_VE
dc.description.emailismaira@ula.vees_VE
dc.description.frecuenciaSemestral
dc.description.tiponivelNivel analítico
dc.identifier.depositolegal199802ME291
dc.publisher.paisVenezuelaes_VE
dc.subject.facultadNúcleo Rafael Rangel (NURR)es_VE
dc.subject.keywordsInformation and communication technologieses_VE
dc.subject.keywordsTeacher’s traininges_VE
dc.subject.keywordsAcquisitiones_VE
dc.subject.keywordsInequalityes_VE
dc.subject.keywordsTechnological illiteracyes_VE
dc.subject.publicacionelectronicaAgora Trujillo
dc.subject.seccionAgora Trujillo: Economíaes_VE
dc.subject.tipoRevistases_VE
dc.type.mediaTextoes_VE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record